reklama

Trochu širšie súvislosti

Možno bude mať táto moja úvaha patologické rysy v zmysle zabiehavého myslenia, ale dúfam, že v závere bude pointa jasná. Spúšťačom týchto myšlienok bolo zasadnutie finančnej komisie a žiadosť Technických služieb mesta Námestovo (TSNO) o navýšenie rozpočtu na kosenie trávy. TSNO sme krátili vo februári rozpočet s tým, že vedenie pochopí neľahkú finančnú situáciu v rozpočte mesta a bude sa snažiť urobiť také opatrenia, aby sa do toho zmestilo. Pri pohľade na čerpanie financií mňa a asi aj ostatných členov komisie prepadlo zúfalstvo. Ale začnime po poriadku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Bývam v Námestove 2 roky a predtým som si veci týkajúce sa mesta vôbec nevšímal. Veril som tomu, čo napísali v regionálnej tlači. No tento rok som si všimol, že TSNO majú chlapcov, čo kosia. Jednoducho bolo ich všade vidieť a počuť. Keby som použil športovo komentátorskú terminológiu, bolo ich plné mesto. A bolo to po nich aj vidieť. Až tak, že keď som sa vrátil zo Škótska, kde skoro každá väčšia dedina má golfové ihrisko (aspoň na severe), tak som si povedal, že ešte jamky, tyčky, zástavky a môžeme na námestovských zelených plochách hrať golf. A mali by sme ďalší športový klub, ktorý by žiadal mesto o dotáciu, o problém navyše, lebo futbalisti by zase dostali o čosi menej. Jedine, že by ten golfový klub patril priamo pod TSNO. Veď to tak bolo aj kedysi, za socíku. Pamätám si ešte z Dolného Kubína, že napr. futbalisti (možno nie všetci) fungovali tak, že o 6.00 si „pichli“ vstup v SEZ (Sezka) a o 10.00 už behali po ihrisku a trénovali. Taký bol socík. Každý musel mať oficiálne robotu, aj športovci, v tomto príklade futbalisti. Keď som pri tom socíku, tak práca na TS bola odstrašujúcim príkladom a dokonca to aj učitelia využívali na to, aby motivovali žiakov k zvýšeniu úsilia učiť sa, učiť sa, učiť sa ako povedal súdruh Lenin. Pamätné sú výroky: „ Čo chceš ísť fajčiť Detvy (najlacnejšie cigarety za socíku) s cigánkami ?“ Pamätný je aj vtip, že „viete prečo majú pracovníčky TS mozole na brade ? No, lebo sa opierajú bradou o lopatu !“ Sám som to zažil, lebo svoju profesionálnu kariéru som odštartoval brigádou na TSDK, kde som pracoval pod vedením predáčky Ireny B. Našťastie som nestihol získať tie mozole, preto si to ani nepíšem do životopisu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doba sa zmenila. (Niektorí si možno povzdychnete s nostalgiou za litrom mlieka za 2 „kačky“ a makovníkom za5 Kčs.) Už nemá každý právo na prácu a prácu si ľudia dokonca aj vážia. Zmenila sa doba v TSNO ? Čiastočne áno. Predpokladám, že zamestnanci sú radi, že robia tak prospešnú prácu, akú robia. Kamarát, ktorý žije v Škotsku, mi hovoril, že napr. byť smetiarom u nich, je vážené povolanie, možno na takej úrovni ako napr. byť policajtom. Mestá ale aj obce potrebujú funkciu, ktorú TS svojou činnosťou napĺňajú. Je preto veľmi dôležité ako TS fungujú. No z fungovania našich TS som trochu sklamaný. Na údržbu verejnej zelene a detských ihrísk išlo v roku 2010 143000 Eur. Na tento rok sme schválili 56700 Eur, 31.7.2011 bolo prečerpaných 73055,55 Eur a TS žiadali doplniť rozpočet na 100000 Eur na celý rok. Neviem, či existuje nejaký harmonogram kosenia alebo nejaký normatív, že sa kosí 3xročne alebo keď má tráva určitú výšku. Koľko stojí vlastne kosenie 1 m2 ? Podľa čoho sa teda vypočítava potreba rozpočtu na túto službu ? Nebolo by lepšie riešiť túto službu dodávateľsky ? Ak som kedysi písal, že mesto musí fungovať ako súkromná firma, platí to aj pre TSNO. Podobný príklad by som mohol uviesť aj pri údržbe a oprave ciest. Opakovane sa o tom hovorilo, že by sa mala viesť evidencia výtlkov pred a po oprave, mala by tam platiť záruka. Inak vyhadzujeme peniaze a ani nevieme kde, lebo dier na mestských cestách je stále dosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súčasný riaditeľ TSNO je už v dôchodkovom veku a rozhodol sa ukončiť svoju činnosť. V súvislosti s tým bolo vyhlásené výberové konanie na funkciu riaditeľa. Mená kandidátov, ktorí splnili podmienky si môžete prečítať tu: http://orava.sme.sk/c/6061448/technicke-sluzby-mozno-zmenia-sefa.html.

Ktorého vybrať ? MsZ zobralo svoju povinnosť schváliť nového kandidáta zodpovedne. Chceme vybrať najschopnejšieho človeka. Nie je to jednoduché, ale treba to skúsiť. Verím, že napriek prvému neúspešnému pokusu, dôjde nakoniec medzi pánom primátorom a MsZ k zhode.

Rastislav Zanovit

Rastislav Zanovit

Bloger 
  • Počet článkov:  71
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som manžel, cyklista, lekár, atď. Zoznam autorových rubrík:  zdravotníctvonámestovoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu