reklama

Náš zákazník-náš Pán = NÁŠ Pacient

O problémoch treba hovoriť. A naši námestovskí záchranári by vedeli hovoriť príbehy o tom, ako sa k nim správal, ten ktorý lekár v nemocnici, keď mu ako službukonajúcemu doviezli pacienta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Niektorí z nemocničných lekárov mali dokonca takú povesť, že naši záchranári mali normálne stres z toho, že čo zas bude “vyvádzať”. Priznám sa, že aj ja som mal. Ani nie tak z toho, že či moje rozhodnutie zobrať pacienta volajúceho 155 do nemocnice bolo správne. Ale z toho, že mi kolega povie, že “on tu nepatrí, on nie je náš, patrí do Trstenej”. Napr. veziem pacienta z Lomnej s teplotou, ktorý je zmätený a behá po dedine a javí sa ako nepríčetný. Hovorím si, Lomná patrí do DONsP, má teplotu, tak nech to poriešia na internom a potom sa bude riešiť psychiatrický problém. Ideme na internú príjmovú ambulanciu a tam službukonajúci lekár vyskočí na mňa, že prečo som ho neodviezol do Trstenej na psychiatriu. Reagujem na to, že predsa teplota, veď potom ho môžu aj oni preložiť, že pochybujem, že na psychiatrii mi pacienta zoberú. Pošlú ma s ním na interné a tam bude zasa problém, že je mimo spád. Doprial by som kolegom z nemocníc skúsiť túto prácu, aby pochopili, že niekedy sú situácie také, že naozaj sa nám v námestovskom okrese ťažko rozhoduje, kam s pacientom, lebo existuje tzv. “spádovosť”. A takisto tie dojazdy do nemocníc sú také dlhé, že zdravotný stav pacienta sa počas prevozu môže vyvíjať. Niekedy k horšiemu, ale častokrát, vďaka správnej diagnostike a nasadenej liečbe aj k lepšiemu. Potom sa stane, že odovzdávame pacienta, ktorý pri prvotnom vyšetrení javil známky ťažkého opuchu pľúc, so saturáciou kyslíkom pod 80%, ale po liečbe za 40 min. kým napr. z Novote prídeme do Dolného Kubína, je stav o 100% lepší a lekár na internej príjmovej ambulancii neverí a vyskočí, že čo to vozíme. To som uviedol len príklady na ilustráciu, ktoré som za tých 15 rokov práce na záchranke na Orave zažil. Musím povedať, že na 4 staniciach záchrannej zdravotnej služby v okrese máme naozaj šikovných a za tie roky praxe aj skúsených záchranárov. Každý z nich by mohol napísať knihu, čo všetko počas svojej práce zažil. Preto mi príde ťažko neprofesionálne, ak nejakí lekári v našich oravských nemocniciach si dovoľujú do nich, prepáčte za výraz, “utierať hubu”. Dovolím si tvrdiť, že mnohí z nich majú skúsenosti také, že ani lekári s 20-ročnou praxou ich nemajú. Treba si vážiť vzájomne svoju prácu, tých čo sú v nemocnici aj tých, čo sú mimo. Nie sme žiadni protihráči, naopak sme v tom istom tíme s cieľom pomôcť pacientovi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pamätám si z rečí a článkov v regionálnej tlači, že keď sa začala stavať nemocnica v Námestove, boli úvahy o redukcii ostatných dvoch oravských nemocníc. To samozrejme naštartovalo lokálpatriotov (trstenčanov, tvrdošínčanov, kubínčanov), aby intervenciami na správnych miestach zablokovali dostavbu konkurenčného zdravotníckeho zariadenia. Či to tak bolo alebo to boli skutočne len reči, nemocnica sa v Námestove nedostavala. To je holá pravda. Faktom je, že okres s druhým najvyšším prirodzeným prírastkom obyvateľstva v SR musí za nemocničnou zdravotnou starostlivosťou pomerne ďaleko cestovať. Stávalo sa to a stáva sa to, žiaľ aj teraz, že zdravotnícki pracovníci v nemocniciach sa k pacientom správajú spôsobom, „toto sú naši“, tých ošetríme, a „tamtí naši nie sú“, tých musíme ako pingpongovú loptičku odbiť na druhú stranu. Áno, stále platí tzv. rajonizácia, že od Vavrečky „nahor“ patrí okres Námestovo do HONsP Trstená a od Ťapešova „nadol“ patria pacienti do DONsP Dolný Kubín. Ale nemalo by sa stávať, že pacienta, ktorý prišiel do nemocnice pošleme preč, lebo „k nám nepatrí“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

TOTO SA UŽ NESMIE STAŤ !

Lebo by malo platiť heslo: Náš zákazník-náš Pán = NÁŠ Pacient

Rastislav Zanovit

Rastislav Zanovit

Bloger 
  • Počet článkov:  71
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som manžel, cyklista, lekár, atď. Zoznam autorových rubrík:  zdravotníctvonámestovoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu